מה הסיפור?

בני נוער וצעירים, בעלי צרכים מרובים, המצויים בקצה רצף הסיכון, סובלים ממגוון רחב של מצבי פגיעות, בעיות סוציאליות והזנחה פיזית ונפשית. נסיבות חייהם, בשילוב מבנה החברה בישראל, מציב אותם בנקודה בה הם שקופים לחברה; הם מתקשים לצרוך עזרה וטיפול, ובהעדר תמיכה וסיוע מתמשכים, הם נופלים בין כיסאות החיים. כדי לעצור את נפילתם, יש צורך לראות אותם. בין ריבוי הצרכים והגדרות הניתוק והסטייה החברתית, אין זו משימה פשוטה כלל ועיקר לראות את אותם בני נוער וצעירים, לכך נדרש מבט ייחודי ואחר, מבט שיבין, יחבור, יתחבר ויסייע.

אנו בפורט-דה, מציעים גישה אחרת ומבקשים לראות את המורכבות והרב הממדיות של צעירים וצעירות אלה, כמקשה אחת. לפענח ולחבור למגוון צרכיהם הייחודיים ובכך, ומתוך כך, בחבירה אישית לבנות את תכנית הסיוע המתאימה וההולמות ביותר לכל צעיר וצעירה, ויחד איתם, לקחת אותם למקומות יציבים וצומחים בחייהם. ניתן לעשות את, כבר עשינו זאת, ובפורט דה נעשה זאת באופן שיטתי ומשמעותי עם כל נער ונערה אותם נאתר.

עקרונות ההתערבות

עקרון האוניברסליות

שירות אוניברסלי אשר מטפל באוכלוסיות קצה מרובות צרכים, ללא הבדל דת, גזע ומין.

עקרון השותפות

משתתפי התכנית הינם שותפים פעילים בניסוח וקביעת דרכי הטיפול

עקרון המודרות

איתור אוכלוסיות מורכבות ומודרות שלא מקבלות מענה או נדחות ע"י שירותים אחרים

עקרון הכוללניות

מודל עבודה המייצר שינוי בשלוש הרמות החברתיות: פרקטיקה, מדיניות ומודעות ציבורית

עקרון האחד-אחת

תוכנית ההתערבות נבנית לפי צרכיו ומידותיו של המשתתף, תוך הבנה שאין צרכיו של האחד מעידים על הכלל

עקרון החדשנות

המיזם מושתת על ידע חדשני , וכן פיתוח ויישום טכנולוגיות התערבות חדשניות

עקרון הקהילתיות

שירות הדוגל בפרקטיקה מערכתית ועבודה רציפה עם מערכות הרווחה, בריאות וחינוך

למי מיועדת התוכנית?

נוער וצעירים בגילאי 16-25 בעלי צרכים מורכבים:

1. סובלים מבעיות סוציאליות – עוני, ניכור הורי, אלימות במשפחה, פגיעות מיניות וכו'.

2. נמצאים על רצף הנשירה מהקהילה (משפחה, סביבה חברתית, דת) ונשירה ממוסדות המדינה (חינוך, בריאות, רווחה).

3. אוכלוסיות שורדות בקצה רצף הסיכון – לרבות זנות, דרות רחוב, שימוש בסמים ועבריינות.

4. אוכלוסייה הסובלת מדעות קדומות וגזענות, הנובעות בגלל שונות על רקע דת, גזע, מין ומגדר.

5. מאובחנים בהפרעות נפשיות מגוונות: פוסט טראומה מורכבת, הפרעות אכילה, הפרעות פסיכוטיות, הפרעות דיסוציאטיביות ועוד.

6. מפגינים מגוון תחלואות גופניות ופיזיולוגיות – תולדה של הזנחה גופנית ואי לקיחת טיפול תרופתי סדיר הבא לידי ביטוי בדלקות חוזרות, מחלות מין ועוד.

מטרות התכנית ויעדיה:

  1. להקים ולהפעיל מרכז כוללני לצורך טיפול ושיקום של אוכלוסיית קצה  מרובת צרכים. 
  • להקים יחידת אבחון שתאתר תגייס ותאבחן אוכלוסיות מרובות צרכים. 
  • לפתח גישות טיפול רב ממדיות, זמינות וגמישות לטיפול שיקום וליווי האוכלוסייה
  • לפתח צוות רב מקצועי  האמון על התערבויות רב ממידיות
  • לרשת את פורט דה עם מכלול השירותים הרלוונטיים עם הקהילה המקצועית בישראל.
  • לפתח ולהפעיל מרכזים נוספים בארץ 

 

  1. לקדם ולעצב מדיניות ציבורית וקידום חקיקה התומכת בפיתוח ובמתן שרותים למען אוכלוסיה מורכבת בקצה.        
  • קידום חקיקה ראשית המאפיינת את הצרכים והמענים לאוכלוסיות מורכבות בקצה.
  • עדכון ופיתוח נהלים לאוכלוסיית היעד במשרדים הממשלתיים הרלוונטיים
  • לסייע בהכשרה, הדרכה ותמיכה בעבודת מוסדות ושירותים מקומיים בעשיה למען אוכלוסיות היעד של פורט דה.

 

  1.   לרתום את הציבור הישראלי בכללותו לאתגר של הטיפול באוכלוסיות קצה מורכבות:
  • לקדם את ההכרה והרגישות החברתית לאוכלוסיות קצה מרובות צרכים.      
  • להעלות את המודעות הציבורית  לאוכלוסיות קצה מרובות צרכים ולהפיצה בקרב קהילת המטפלים בתחומי בריאות הנפש והרווחה. 

 

  1. לפתח תורת עבודה  מקצועית עבור אוכלוסיות קצה מרובות צרכים:
  • לעצב ולהטמיע שפה חדשה ולא מתייגת.
  • לקדם מחקר עיוני ויישומי בתחומי הדעת הרלוונטיים
  • לפתח שירות לומד המתאים עצמו בהתאם לידע הנצבר מעבודת השדה.
  • להמשיג את עבודת השדה לעקרונות וגישות עבודה יישומיות.

 

מודל הטיפול פורט דה – ייחודיות, אינטנסיביות , ויעילות.

  • אבחון קליני ומעמיק, התערבות רב מימדית, טיפול, יישוג ומעקב.
  • רשת של מומחיות- טיפול נפשי ופסיכיאטרי מותאם לכל נער וצעיר המתבסס על תפיסה המשלבת מענים ממגוון רב של דיסציפלינות: רווחה, עבודת נוער, פסיכיאטריה, פסיכואנליזה, טיפול משפחתי, חינוך, מערכת החוק והמשפט ועוד. 
  • שותפות על הידע- המודל הטיפולי יתבסס על האבחנה הרב מימדית המאפשרת בניית תוכנית התערבות אישית וייחודית בשותפות עם הצעיר/ה ומתוך נקודת המוצא שהידע, להכוונת הריפוי והשיקום, קיים אצל המטופל עצמו. הידע המקצועי והידע האישי של כל מטופל מעצבים את תכנית הטיפול.
  • 'קליניקה ברבים'- כל צעיר יזכה לצוות רב מקצועי מדיסציפלינות שונות אשר כולם כאחד יקחו חלק בטיפול. הקליניקה ברבים מהווה את הבסיס לטיפול באחד, שכן כל מטופל זקוק לצוות שלם אשר יעזור לו להשיג את מטרותיו. אנשי הצוות נוטלים חלק בשלל פעילויות היום-יום, דהיינו, שוהים ביחד עם המטופלים (בנוסף לטיפולים פרטניים) במרחב המסגרת, בסדנאות טיפוליות, בארוחות משותפות ועוד. בכך, כל מפגש עם מטופל במסגרת הוא בעל פוטנציאל להתערבות טיפולית.
  • תהליך ההתערבות הוא אישי וייחודי ויכול לקחת בין שנה לשלוש שנים. 

לכתוב את הסיפור מחדש – איך זה נראה?

מטרת פורט-דה היא לייצר מניפה של מענים כמו גם מגוון של מסלולי טיפול אשר יתאימו עצמם לצרכיו של המטופל. אנו בפורט-דה, לוקחים בחשבון את הצרכים הפיזיים הבסיסיים לצד הטיפול הקליני המעמיק.

  1. יחידת האבחון– הכוללת צוות מיומן אשר בקיא בטרמינולוגיה ועקרונות הפעולה של כלל המוסדות, יעשה אבחון מעמיק ומתמשך של מגוון הבעיות הרב מימדיות (רפואה, נפש, חינוך, סוציאלי וכו') גם בשלב הקליטה וגם כתהליך מקביל לטיפול שמטרתו לשכלל את ההתערבויות
  2. מרכז יום טיפולי- פורט-דה יפעיל מרכז יום אשר יפעל 5 ימים בשבוע ויעניק טיפול יום המאפשר ליחיד השתלבות בקבוצה לצד התערבויות פרטניות. המרכז עצמו מובנה מחלל ניתן בו מענה הומניטרי (מזון , היגיינה ועוד). אנשי המקצוע אשר ינכחו בחלל זה, מאפשרים שיח על קשר וטיפול, נותנים מענה לצורך נקודתי, ומבצעים התערבויות הקשורות לתהליך של כל מטופל (כגון: מילוי טפסים, ארגון התרופות, קביעת תורים רפואיים וכו'). יחד עם הפעלת המרחב ההיברידי, יתקיימו סדנאות שונות: טיפוליות, שיקומיות ותעסוקתיות אשר חלקן פתוחות להתנסות ולחלקן נדרשת התחייבות למספר מפגשים. טיפוליים פרטניים יתקיימו בתדירות משתנה לפי צורך ורצון המטופל ויעשו בסטינג משתנה (חדר טיפול, מרפסת, בהליכה סביב המבנה וכו'). מענה רפואי ופסיכיאטרי  נגיש, הן מבחינת תדירות הביקורים והן מבחינת הקשר עם הרופאים הקשר.
  3. יחידה ניידת – הצוות המקצועי פועל בחלל אחד אבל גם בקהילה, אוכלוסיות מורכבות נמצאות במרחבים שונים ובשביל לבצע התערבות יעילה צריך לצאת לעולם ולפגוש אותם. הצוות הנייד יבצע איתור של אוכלוסייה המורכבת, ביקורי בית למטרת טיפול במצבים שמטופל לא יכול להגיע למרכז עצמו, מניעת נשירה מטיפול במצבים של החמרה נפשית, עבודה עם משפחת המטופל וליווי ותיווך למסגרות בקהילה (הוסטלים, בית ספר, בית חולים, רווחה וכו').
  4. שיקום, תעסוקה והכשרה– תהליך השיקום וההכשרה נעשה כחלק מהטיפול. השילוב בחברה ותפקוד נורמטיבי הינם יעד חשוב ולכן הרחבת התפקוד והקניית מיומנויות, נעשים בשלבים מוקדים בתהליך הטיפול החלק התפקודי של נוער וצעירים אלו הוא מוקד התערבות מרכזי  לאורך כל תהליך הטיפול.

 

התוצאות המצופות: פורט דה מאמינה שאין הצלחה אחת שיש לשאוף אליה, אלא מגוון הצלחות שונות וייחודיות לפי היעדים שהציב לעצמו כל צעיר.ה בתחילת התהליך. ההצלחה היא יכולתו של הפרט לנסח לעצמו תוכנית טיפול ולהגשים את שאיפותיו בתוכנית ההתערבות והטיפול.

ועם זאת, הצלחה מבחינת פורט דה היא בראש ובראשונה שאוכלוסיית היעד תצליח לצרוך ולקבל טיפול. פורט דה שואפת שכל צעיר.ה יצליח להיות קשוב לעצמו, לאחר ולתקשורת הבין אישית והחברתית. פורט דה שואפת שכל צעיר.ה יצליחו להשתלב בקהילה תוך צריכת שרותים מגוונים שקיימים בקהילה.

  •  הפחתה משמעותית (50%) בתסמינים וסימפטומים של תחלואות נפשיות כגון: פגיעות עצמיות, הפרעות אכילה, אובדנות, דיסוציאציה והתעלפויות, פסיכוזה, התקפי פאניקה וחרדה.
  • הפחתה משמעותית של התנהגויות פוגעניות בעצמם או בחברה (כגון: זנות, שימוש בסמים, עבריינות, פגיעות עצמיות וכו׳).
  • שהצעיר.ה יצליחו לחיות חיים עצמאיים במונחים כלכליים, תוך מיצוי זכויותייהם (סל שיקום/ ביטוח לאומי) ולבסס רשת תמיכה חברתית או משפחתית.